04 Mayıs, 2010

US ve Japonca Amigurumi Terimleri

Amigurumi hepimizin bildiği gibi Japonya kökenli bir örgü sanatı. Japonyada bu sanat öylesine yaygınlaşmış durumda ki fanları, kulüpleri, eğitim atölyeleri ve fuarları ile tam bir sektör diyebiliriz. Uzun yıllardır bu işle haşır neşir olunca kaynak konusunda leb-i derya durumundalar. Çeşit çeşit kitaplar ve hatta konuyla ilgili süreli yayınlar bile var.

Amigurumi örmeye yeni başlayanlar için sözünü ettiğim bu kaynaklar tam bir referans niteliğinde. Tabi anlayana :) Daha önce hiç örgü örmemiş biri için ya da örüp de amigurumiye yeni yeni merak salanlar için onları çözmek üç bilinmeyenli denklem çözmekten daha da zor olabiliyor :)

Amigurumi ile ilk tanışanlar ve bir şekilde bu kaynakları değerlendiren dostlarımız için Amigurumi terimlerinin Türkçe açıklamalarının yer aldığı bir başvuru kaynağı hazırladım.

İlk önce amigurumi örerken örgü terminolojisinde sıklıkla kullanılan US terimlerini, kısaltmalarını ve Türkçe anlamlarını bir sonraki bölümde ise Japonca kaynakların nasıl çözüleceği ile ilgili ipuçları bulacaksınız.

Şimdiden kolay gelsin diyorum. Buyrunuz bakalım.

Pattern (pat): Örgü modellerinin açıklanarak anlatıldığı örneklere pattern denir.
Free Pattern: Ücretsiz model. Herkes faydalanabilir.
Magic ring: Sihirli halka. Tüm amigurumi başlangıçlarında kullandığımız tekniktir. İpi parmağımıza iki kez dolayıp içi sık iğne ile doldurulur. Sonrasında ipin biri çekilerek halka küçültülür. Bu tekniğin özelliği örgünün ortasında hiç boşluk kalmamasıdır.
Stitch marker: İlmeklerin yerlerini belirlemek için kullanılan aparattır.
Stitch (st): İlmek. Biz bunu amigurumi için ördüğümüz sık iğneler olarak değerlendirebiliriz. Sık iğne örülünce ilmek oluyor.
Chain (ch): Zincir
Single crochet (sc): Sık iğne
Slip stitch (sl st): Tığıya ip dolamadan yapılan sık iğne tekniğidir. İlmeğe batıp, ip dolamadan tığ ile çekilir. İp yürütülerek ilerlenir.
Round (rnd): Tur. Amigurumi birbirini helezon şeklinde takip eden turlardan oluşmaktadır.
Row: Sıra. Yukarı doğru devam eden çalışmalarda kullanılan terimdir.
Decrease (dec): Eksiltmek. İki ilmek birlikte toplanarak eksiltme işlemi yapılır.
Single crochet 2 together (sc2tog): Eksiltmek. Bazı yerlerde bu terim de kullanılabilir. Decrease ile aynıdır.
Single crochet 3 together (sc3tog): Decrease ve Single crochet 2 together da iki ilmek aynı anda toplanırken bu teknikte yan yana üç ilmek birlikte toplanarak eksiltme işlemi yapılır.
Increase (inc): Arttırmak. Bir ilmeğin içine iki sık iğne yapılır.
Front loop (fl): İlmeğin önündeki ipe batılarak yapılır.
Back loop (bl): İlmeğin arkasındaki ipe batılarak yapılır.
Skip (sk): İlmeği örmeden atla.
Half double crochet (hdc): Tekli trabzan
Double crochet (dc): İkili trabzan
Trible crochet (trc ya da tr): Üçlü trabzan şeklinde örülür. Ancak tığıya dolanan ip iki kez dolanır üç seferde tüm ilmekler toplanır.
Bind Off (BO): Bitirmek.
Loop Stitch: Çim örgüsüdür. Örerken parmağa ip dolanarak örülür.
Popcorn: Bir ilmek içerisine dört yada beş tane ikili trabzan yapılıp bir kerede toplanır. Daha ziyade burun yada parmak yaparken tercih edilen tekniktir.
Change colour: Renk değiştir.
Main colour: Ana renk
* * : Yıldız arasında yazan bölüm, yıldız arasında yazan sayı kadar tekrar edilir.

Ayrıca Lion Brand'ın web sayfasından örgü terminolojisinde kullanılan tüm terimlere ve kısaltmalara ulaşabilirsiniz.

Örnekler:

*4 single crochet, 2 single crochet in next stitch, 3 single crochet* repeat from *to* 2 times
Açıklama: *4 sık iğne, ilmeğin içine 2 sık iğne, 3 sık iğne * 2 kez tekrarlayın

*4 single crochet, 1 decrease, 3 single crochet* repeat from *to* 2 times
Açıklama: *4 sık iğne, 1 eksiltme, 3 sık iğne * 2 kez tekrarlayın

2 single crochet in the next single crochet (2 sc in next sc)
Açıklama: 1 ilmeğin içine 2 sık iğne ( Parantez içindeki bölüm kısaltmış şeklidir.)

Şimdi gelelim Japonca örgü şemalarının nasıl çözüleceğine. Bu bölümü şemalar üzerinde açıkladım. Üç tane şemamız var.

İlk şemada Japonca patternlerin genel görünüşünü görüyorsunuz. Resmin üzerinde her bölümün yanına ne anlama geldiğini belirttim. Şemada ki tur başlangıçları örgü örerken de izlediğimiz yöntem olan sağdan sola doğru devam etmektedir. Şemaları okurken buna dikkat etmeliyiz.

İkinci şemada ördüğümüz modellerde kullanılan parçaların (kafa, vücut, el...) Japonca ifadelerini ve Türkçe anlamlarını bulacaksınız.

Üçüncü şemada ise Japonca amigurumi sembollerinin Türkçe anlamlarını bulacaksınız.

Anlamadığınız bir yer? :)

Aslında her şey açık seçik belli şu an için ama yine de şunu anlamadım diyorsanız biz buradayız efendim. Sorularınızı bekliyoruz.

Sağlıcakla.

16 yorum:

  1. AAHHHH CANIMMMMM BIZI NASIL AYDINLATTIN SAOLASIN BU CALI CIZIGI ISARETLERDEN :))

    BU ARADA KEDISLER COK SEVIMLI OLMUS ELLERINE SAGLIK :) SEVGILER..

    YanıtlaSil
  2. Amigurumi öğrenenlere süper bir kaynak olmuş Gumim.

    YanıtlaSil
  3. süpersiniz gerçekten, bende bugünlerde aynı açıklamaları nereden bulabileceğimi araştırıyordum. sevgiler...

    YanıtlaSil
  4. Dilekcim seni tebrik ediyorum.Bu işe gönül vermekle,üretip para kazanmakla kalmayıp bir de bildiklerini başkalarıyla paylaşıyorsun.Senin sayende ami.yle tanışmış ve yine senin öğrettiklerinle ilerlemiş biri olarak çok çok teşekkür ediyorum.Bu konuda senin kadar azimli olabilsem keşke:)sevgiler.

    YanıtlaSil
  5. Ayyyyy süpersin yaaa bende 2-3 gündür translate'den çevirmeye çalışıyoruma ama hiçde açıklayıcı olmuyor..Çok saol hemen arşivime ekledim bunu mutlaka çok faydasını göreceğim...
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. Edaca--Eda'cım sorma bu çalı çizgileri çözene kadar ne çektim :) Örmek isteyen herkes faydalansın. Derleyip toplamam biraz zamanımı aldı ama güzel de oldu :)

    Gumise--Seda'cım teşekkürler.

    Nuran--Güzel bir tesadüf olmuş o zaman :) İşinize yarayacak olmasına çok sevindim.

    Başak--Amigurumi, benim kendimi bulduğum dünyam. Keyif aldığım bu hobiyi herkesle paylaşmak, tecrübelerimi aktarmak daha da mutlu ediyor beni. Güzel yorumun için çok teşekkür ederim.

    Ozimer--Ay canım benimmm. Translate deme bana :) Hele hele örgü konusunda...Ona uyarsak kazak yerine mutfak önlüğü çıkarabiliriz ortaya :)İşine yaradığına sevindim. Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  7. Kolay gelsin şimdiden.Headerına bayıldım:)Çok güzel:))

    YanıtlaSil
  8. Hayal arkadaslarim,

    Valla supersin sen..
    Taze amigurumici olarak japonca sema okumayi ogrenmek listemdeydi ama bir turlu cesaret edip basina gecemiyordum. Bu aksam gectim basina ama zeka testi cozer gibi valla icinden cikmak cok zor:)
    Kaynak zaten az, eh turkce aciklama bulmaksa piyangoyu tutturmak gibi bisey: )) Ellerine saglik..

    Leylek (minikmucize)

    YanıtlaSil
  9. Merhaba, yine ben : )
    Siz anlamadiginiz bir yer olursa sorun dediniz. Bende bu imkandan yararlanmak istiyorum mumkunse eger. Aciklamaniz cok net. Fakat anlatilmayan ve benim anlamadigim ibir konu var bu japonca anlatimla alakali umarim yardimci olabilirsiniz.
    Suan cozmeye calistigim bir orgu semanin anlamadigim kismini link olarak veriyorum size.

    http://i87.photobucket.com/albums/k150/carpik/Amigurumi/orgusemasi.jpg

    Burda sanirim zincir cekerek baslaniyor sihirli halka yerine. 1ci turda 10 tane arttirip toplam slk igne sayimiz 18 olmasi gerekiyor. Fakat arttirmalarin nerde yapilmasi gerektigini anlamadim ben:(
    Bu zincirle anlatilan semayi bana anlatabilirseniz cok cok memnun kalacagim. Daha once patik falan ordum o yuzden az cok zincirin etrafinda arttirmalar nerde yapilmali gibi fikrim var ama semayi nasil okuyacagim ben onu anlamadim.

    Leylek (minikmucize)

    YanıtlaSil
  10. Leylek-- Merhaba :) Güzel yorumunuz için teşekkür ederim. Verdiğiniz linkteki şemayı 3. sıraya kadar açıyorum. Gerisini zaten takip edince çıkıyor :) Sevgilerimle.

    1. sıra= 8 zincir çek.İkinci zincirden başlayarak her bir sık iğneye bir kez batarak 6 sık iğne yap. Şimdi zincirimizin sonuna gelmiş oluyoruz.1 arttır. tekrar 6 sık iğne ör. Diğer başına geldik. 1 arttır. Şu anda elimizde 18 ilmek olmuş oldu. Elips şeklinde bir örgü olmuş olacak. Şimdi döne döne devam edeceksin.
    2. sıra= 1 sık iğne, 1 arttırma, 6 sık iğne, 3 arttırma,6 sık iğne, 2 arttırma (26 ilmek)
    3. sıra= 1 sık iğne, 1 arttırma, 6 sık iğne, 1 arttırma, 2 sık iğne, 1 arttırma, 2 sık iğne, 1 arttırma, 6 sık iğne, 1 arttırma, 2 sık iğne, 1 arttırma, 1 sık iğne (32 ilmek)

    YanıtlaSil
  11. Enerji--Canım çok dikkatlisin :) Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  12. Aciklamanizi uyguladim ve oldu. Kocaman bir pattern dunyasi acilmis oldu simdi bana. Ayirdiginiz vakit ve aciklamaniz icin tesekkurleer !!

    Patternin geri kalaninida dogru okuyabilirsem eger sonucunu 3 arkadas kurdugumuz www.oyuncakgezegeni.blogspot.com da sunacagim tekrar saolun.

    YanıtlaSil
  13. Leylek--Canım çok sevindim işe yaradığına. Takıldığın bir nokta olursa her zaman danışabilirsin. Memnuniyetle yardımcı olurum.

    Az önce bloğunu da ziyaret ettim. Bizim piyangoyu nakite çevirmişsin :)

    Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  14. Tesekkur ederim yardimseverligin icin. Henuz semayi bitiremedim. Keske o kadar hizli olsam :)
    Benim minik mucizemden firsat bulursam ancak o zaman orebiliyorum.
    Semami bitirdigimde ozellikle belirticem :)

    YanıtlaSil
  15. süper faydalı bir yazı olmuş Dilek'cim, attım arşive. İlk pattern gördüğümde arapça gibiydi sonradan epey alıştık, kafadan örmek daha kolay geliyor bize.

    YanıtlaSil
  16. harikasınız,nasıl yararlı oldu anlatamam. Bir de İspanyolcaları istesek çok mu oluruz acep:))

    YanıtlaSil